Wednesday, August 24, 2011

Mie Jawa AimLuvs

Salah 1 makanan kegemaran my Dimas is Mie Jawa. Dia sgt suka makan Mie Jawa. Tp hanya Mie Jawa yg mak dia masak dan aku msk je yg dia nk makan. Kalau org lain masak suma x sedap katanya. Cerewet tul Dimas gw ni. Kalau aku masak x tentu2 pun dia komplen jugak. Kat sini akyu share ya resipi Mie jawa yg aku belajar dari Ibu Mertuaku. Sebab aku ni kipasmati si Baim jadi aku Namakan ler MieJawa ni MJA. hihihiiiii

Mie Jawa AimLuvs

Bahan2 Kuah :

1. Ubi Keledek 2 kg (direbus dan di blender (airnya disimpan)
2. Daging / tulang (rebus dan airnya disimpan)
3. Cili kering (direbus & diblender)
4. Kerisik
5. 10 ulas Bwg Putih (diblender)
6. 15 ulas bwg Merah (diblender)
7. 4 camca tepung ketumbar (diblender)
8. 2 camca jintan manis
9. 4 camca serbuk kari
10. Tepung gandum 6-7 sudu makan (secukup pekat kuah)
11. Garam & Gula secukup rasa

Bahan2 Mie:-

1. Mie Kuning (direbus/dicelur)
2. Telur ayam (direbus)
3. Tauge (dicelur)
4. Daun Bawang (untuk ditabur)
5. Bawang Goreng (Utk ditabur)
6. Cili potong (Utk ditabur)

Cara2 mebuat Kuah :

1. Tumis bahan2 yg sdh di blender. Tumis hingga naik bau dan warna nya bertukar perang gitu.
2. Masukkan serbuk kari, ketumbar, jintan dan kerisik sedikit. Gaul hingga rata dan naik bau. tambahkan air jika perlu. (air keledek or daging tadi)
3. Masukkan daging rebus (yg telah dihiris)dan masak hingga mendidih sedikit.
4. Masukkan keledek blender dan kacau rata. biarkan mendidih seketika. (jgn sampai pecah myk ya)
5. masukkan air rebusan daging dan keledek td. Masak hingga mendidih.
6. masukkan Gram dan gula secukup rasa. Gaul rata.
7. Blender tepung gandum. Kecilkan api. Masukkan tepung perlahan2 kedalam kuah td dan kacau rata. Biar kuah tu pekat.

Bolehlah dihias mengikut foto disebelah. Boleh jgk kalau nk tambah Tauhu goreng. Ikut kreativiti dan citarasa anda lah.








No comments:

Post a Comment