Sunday, September 11, 2011

UMAI CINTA AIMLUVS

Atas permintaan Cik Dila Abdullah @ Dilabw_AImluvs dan sahabatnya Cik Adawina Jamil yg nk sgt resipi Umai. Umai ni adalah masakan tradisional kaum Melanau. Terdiri dr Ikan or udang mentah yg telah digaul bersama limau bwg segala lah. Kalau d Mukah mmg ada org jual umai fresh. Yg dh siap hiris ready sekali ngn bahan2 dia. Aku slalu jugak pesan kalau ada org balik ke Mukah. Umai ni enak dimakan dgn Sagu. Especially Sagu Dalat. yummmy.... Aku plg suka kalau Bapak aku yg buat. Fuuuuhhhh... sgt sedapp... kalau org x tahu org x kan perasan yg ikan ni tidak dimasak.

Umai Cinta Aimluvs

Bahan2:
4 / 5 keping ikan Pirang /  Tenggiri / Yu (kalo yg fresh lagi bagusss!!!)
1 labu bwg besar (mayang halus ya)
5 btg cili padi (mayang halus)
3 btg cili merah (mayang halus)
12 biji limau nipis (amik jus)

Gula & Garam & Ajinomoto secukup rasa..

Cara2:

1. Bersihkan ikan tenggiri..hiris halus..buang kulit bersih2.



2. Lepas tu, gaulkan dgn bahan hiris tadi dan mskkan jus limau sekali. Gaul hingga rata. Jus limau tu kalau x cukup boleh tambah lagi make sure sampai takde bau hanyir. Pahtu masukkan serbuk perasa secukup rasa. Kalau nk pedas lg boleh lh tambah lagi cili. Cili padi tu kalau nak boleh ditumbuk. Lagi Kaw kaw kaw timmmmm... wkwkwkwkwk



3. Boleh lah di masukkan dalam peti sejuk sebelum di makan.

4. Kalau nak masukkan kacang tumbuk pun boleh juga. Tapi saya x suka kcg tumbuk.

5. Selain dari Ikan udang pun boleh. Kupas je kulit udang tu. Tp pastikan udang yg fresh ya. Selalunya saya beli ikan sampai rumah terus siang apa pelbagai smua.

Selamat Mencuba!

No comments:

Post a Comment